PASSPORT
TO THE COSMOS
John
Mack’s nieuwste boek, “Passport to the Cosmos: Human transformation
and alien encounters” (Paspoort naar de Kosmos: Menselijke transformatie
en buitenaardse ontmoetingen)
Dr. Mack presenteert algemene thema’s, die naar voren komen bij zijn werk met de ervaarders uit het westen en ook met ervaarders uit inheemse culturen van Noord Brazilië tot aan Zuid Afrika. Zijn onderzoekingen van deze buitengewone ervaringen heeft een consistente milieu boodschap aan het licht gebracht. “Ik was verbaasd,” schrijft dr. Mack, “toen ik ontdekte dat in geval na geval, krachtige boodschappen werden overgebracht door de wezens aan de ervaarders in levendige, onmiskenbare woorden en beelden, over de menselijke bedreiging aan de aardse ecologie. Inderdaad, het lijkt mij erg goed mogelijk dat de bescherming van het leven op aarde ten grondslag ligt aan het ontvoeringsfenomeen.” “Waarschijnlijk is niemand meer verrast dan ik dat de schade die wij toebrengen aan de aardse levensvormen wellicht niet onopgemerkt zijn gebleven - bij wat voor soort intelligentie of scheppende hoofdbewoners van de kosmos dan ook - en ons voorziet van een soort respons, hoe vreemd de vorm daarvan voor ons ook lijkt.” In een interview, vlak na de publicatie, zei dr. Mack, “ik ben gaan aanvoelen dat dit fenomeen wellicht een complexe verbintenis is met een hogere intelligentie, ("bron" is het meest gebruikte woord) misschien via tussenpersonen (de buitenaardsen) naar een duidelijk eind, wat is: de evolutie van bewustzijn en de instandhouding van deze planeet.” “De mensen die deze ervaringen ondergaan zijn in beweging. Zij veranderen. Zij groeien. Zij transformeren. Zij krijgen een aarde-bewustzijn. Daar probeer ik uitdrukking aan te geven, zij hebben een hartstocht ontwikkeld ten bate van het beheer van deze planeet.” “Passport To The Cosmos” is opgezet in actuele hoofdstukken, die onderzoeken behandelen en opkomende thema’s, gezien door de ogen van de filosofie, antropologie, theologie, ontwikkelings- en transpersoonlijke psychologie, traumatheorie, bewustzijnsonderzoek en geneeskunde. Deze navorsingen zijn opgezet in vier gedeelten. Het eerste introduceert het fenomeen en vraagt de lezer de vraag te beantwoorden op welke manier iemands wereldbeschouwing wordt aangetast door het vermogen nieuwe informatie te integreren. In het volgende gaat dr. Mack in op het thema “bescherming van de aarde.” Een milieuboodschap die vele ervaarders ontvangen en de onderzoeken betreffende voortplantings methodes, die schijnen te duiden op een “hybride project,” waarbij mens en buitenaards wordt gemengd, op zowel letterlijke als symbolische wijze. Een kruiscultureel perspectief wordt onderzocht in het derde gedeelte. De ervaringen en filosofieën van de ervaarders die leven in inheemse culturen, inclusief Amerikaanse Choctawleden en Sequoyah bloedverwanten, Braziliaanse sjamanen en antropoloog Bernardo Peixoto van de Urea-eu-wau-wau (volk van de sterren) stam en de Zuid Afrikaanse medicijnman Vusumazulu Credo Mutwa, worden vergeleken en tegenover elkaar gesteld met die van ervaarders, wier opvoeding enkel geschiedde in de opvattingen van de westerse wereld. Dr. Mack oppert, dat veel geleerd kan worden van deze inheemse culturen wat betreft de manier van benaderen van dit fenomeen en dat zal de verwerving van informatie en de integratie daarvan ten goede komen. Het laatste gedeelte van “Passport To The Cosmos” verkent de trauma’s en veranderingen, waar individuen door moeten als zij persoonlijk betrokken raken bij deze ervaringen. “Het fenomeen, “ zo concludeert dr. Mack, “vraagt veel van de deelnemers, zoals de ervaarders en de onderzoekers, maar ook van het grote publiek.” Dr. Mack gelooft dat als de mensheid zich succesvol over de angst voor het onbekende heen kan zetten, we op beide niveau’s, het individuele en het institutionele, veel meer kunnen leren over onze relatie met de kosmos waarin we leven. Reacties op het boek zijn grotendeels positief. “Publishers Weekly” maakte bekend: “Hier is een fascinerend uitstapje naar een exotische wereld.” “Mensa Bulletin,” het magazine van de Amerikaanse Mensa, schreef dat dr. Mack, “het recht heeft verworven, hem achting te verlenen.” Albert Harrison, professor in de psychologie aan U.C. Davis, schreef; “Grotendeels vanwege het kruisculturele materiaal is Passport To The Cosmos, een pionierswerk. Een geloofwaardig werk over een ongeloofwaardig onderwerp.” Gordon Creighton, redacteur van “Flying Saucer Review” schreef: “Tot aan de dag van vandaag, zo lijkt het, hebben weinig onderzoekers nagedacht over het bestaan van andere werkelijkheden. Dr Mack’s nieuwe werk brengt ons absoluut een stap verder.” Kort na het uitkomen van het boek, kwamen er dagelijks brieven en telefoontjes binnen van lezers, op P.E.E.R. (de website van dr Mack.) Een makelaar in effecten uit Cocoa Beach, Florida, schreef: “Waarom komen we boeken tegen, waar we nooit over gehoord hebben en zijn daarna voor altijd enorm beïnvloed door ze? Het uwe heeft dat gedaan met mij. Passport To The Cosmos heeft een totaal nieuw inzicht van het universum voor me geopend.” Tijdens een interview bij “The Today Show” van NBC, vroeg presentator Matt Lauer aan dr. Mack, “wat zou het voordeel voor mij zijn, om deze verhalen, van deze mensen te lezen?” “De bedoeling van dit boek,” zo antwoordde dr. Mack, “is om ons open te stellen voor het idee, dat het universum wellicht veel interessanter is dan we dachten. Vol met entiteiten, energieën en wezens, waarvan we het bestaan niet wisten. Als we dat bewustzijn openen, dan openen we een grotere realiteit. We zijn niet simpelweg aan de aarde gebonden met ons bewustzijn, alsof wij de top van de intelligentie zijn in de kosmos. We realiseren ons steeds meer, dat we verbonden zijn met energieën en wezens, of wat het ook mag zijn, voorbij aan onszelf. Dat zal een zeer gezonde ontwikkeling zijn voor deze soort, zo lijkt het mij.” Op dat zelfde thema reageerde hij ook op de vraag van radiopresentator Bob Hieronimus, waarom hij gekozen had voor de titel “Passport To The Cosmos.” “Paspoort, is een woord dat verbonden is aan grenzen tussen landen. Via deze ervaarders, die dat volksgebonden, beperkte bewustzijns vooroordeel openbreken, als je wilt, die foutieve identiteitsaanname dat we simpel leden zijn van een bepaald land, ontdekken mensen dat ze burger zijn van een veel grotere realiteit. Ze zijn burger met universele ervaringen. En het universum draait niet alleen om blanke mensen, zwarte mensen of Amerikanen tegenover Russen, het universum maakt op die manier, voor zover ik weet, geen onderscheid. Het idee van de titel is dat deze ervaring ons begrip kan vergroten van wie we zijn, boven onze nationalistische vooringenomenheid.
In een conversatie over P.E.E.R.’s werk, als een project binnen het centrum voor psychologie en sociale verandering, interviewde Karen Wesolowski, dr. Mack, over de toepasselijkheid en grotere samenhang van het onderzoek naar buitenaardse ontmoetingen en andere buitengewone ervaringen. De volgende opmerkingen van dr. Mack, zijn passages uit dit interview. “De meest belangrijke verandering die nodig is voor de mensheid, is ons boven de grenslijn te stellen van de bekrompen groepsidentiteit, dus naar een groter gevoel van mens zijn.” “Als iemand zijn “zelf” opent en een verbinding aangaat, die boven de materiele wereld uitstijgt, boven het aardse, naar het firmament, naar een grotere identiteit met alles wat is, dan openbaart zich het gevoel dat alles heilig is. Het opent een gevoel van geestelijkheid, dat mensen meestal God noemen. En wanneer zich dat voordoet, zal alles wat je doet, alles wat je ziet, elk stoffelijk of niet stoffelijk voorwerp, elke persoon, wat of wie je ook tegenkomt, je voorkomen als deel van dat heilige universum.” “Elk trauma draagt binnenin zich de mogelijkheid van persoonlijke verandering en groei. Maar de ervaring van een ontmoeting met buitenaardsen, lijkt mij anders, vanwege de specifieke capaciteit om de grenzen van de ziel te verbrijzelen en het bewustzijn te openen, naar een groter besef van bestaan en verbinding met het universum.” “Het zogenoemde buitenaardse ontmoetingsfenomeen lijkt te behoren tot die specifieke klasse van fenomenen, die niet algemeen geaccepteerd worden door de conventionele westerse wetenschap. Fenomenen die niet zichtbaar lijken te zijn in het bekende stoffelijke universum, maar zich toch daarin manifesteren.” “Deze verbintenis met een intelligentie (Bron) via tussenpersonen (de buitenaardsen) lijkt een deel te zijn van de evolutie van het bewustzijn en de instandhouding van deze planeet.” “Wat ik aandoenlijk vind, aan het buitenaardse ontmoetingsfenomeen, is de subtiele manier waarop het ons vleit, ons opent, soms met een vleugje liefde, soms met een ogenschijnlijke onverschilligheid, die onze verwachtingen te boven gaat. Hun methodes zijn uitnodigend, om te laten zien, om de kans te geven, maar niet om het voor ons te doen. Een methode die op het hoogste niveau gelijkstaat met de manier waarop een persoon, een ouder wellicht, probeert groei te creëren voor een kind.” “Rilke, bracht het waarschijnlijk het mooist van allemaal. Zijn definitie van devotie was een onwankelbare overtuiging van permanente bescherming van de privacy van anderen. Hij verklaarde de waarde van deze manier van doen op de volgende wijze: “Als eenmaal het besef wordt geaccepteerd, dat zelfs tussen de meest naaste menselijke wezens, oneindige afstanden blijven bestaan, dan kan er, zij aan zij, een fantastisch leven ontstaan, tenminste als zij erin slagen de onderlinge afstand tussen hen lief te hebben. Dat maakt het voor eenieder mogelijk de ander kompleet en tegen een verbreedde, veelomvattende horizon te zien. “Dus tegen de mensen die vragen waarom de buitenaardsen ons niet directer helpen om onze ecologische en sociale problemen op te lossen, wil ik zeggen: het meeste wat er hier gebeurt, wordt niet voor ons gedaan, maar fungeert eerder als een wegwijzer. Ditzelfde treffen we bij bij de meest diepgaande spirituele tradities aan. De uiteindelijke verantwoording voor groei wordt aan ons overgelaten.” P.E.E.R.
(Program for Extraordinary Experience Recearch)
|